Fra tekst til portræt – glimt fra en arbejdsproces afsnit 3

Anna og Christians udseende er mere end ansigter. De skal også klædes på i tidens mode, og deres tøjvalg afspejler deres personlighed. Christian er mere flamboyant end Anna – over sin skræddersyede habit har han en Inverness Cape Coat, sådan en som Sherlock Holmes også havde. Det er bl.a. fordi, slaget over skuldrene er godt have i regnvejr. Men han har ikke nogen mærkelig hat – han går med en Borsalino Fedora. Han er modebevidst og sørger for at silkeslipset passer til habitten. Han har et guldur i kæde (armbåndsuret findes lige akkurat ikke endnu) men går ellers ikke med smykker med mindre man kan kalde manchetknapper og slipsenål for smykker.
Fedoraen blev først set på prinsesse Fedora i et teaterstykke af Sardou i 1891, så det var oprindeligt en damehat.

Anna er meget opmærksom på at klæde sig businesslike, så hun har enkle, moderne dragter med modifikationer (som usynlige læg og lommer), og hun er ikke vild med tidens store hatte men foretrækker små hatte – f.eks. har hun flere trilby-hatte. Hendes yndlingshat blev også først brug i en teaterforestilling i 1894 i New York af en dame, der hed Trilby. Hatten minder om en Fedora men med en smallere skygge. Hun har altid styr på farverne, så hat, handsker og dragt passer sammen. Anna bærer diskrete smykker til daglig men har fornemme arvestykker til når hun skal være fin.
Heldigvis findes der tøjkataloger og modeannoncer fra tiden, så det er muligt at se, præcis hvad man gik med i 1910-12, og Annes egen viden om tiden er guld, når hun skal få dem til at se rigtige ud.