Vælg en el-bil

København 1910 var en moderne by. Telefonen havde holdt sit indtog. Først med ‘Kjøbenhavns By- og Hustelegraf’ med forbindelse mellem kontorer, fabrikker, banker og Christiansborg. Den første central blev etableret i 1881 og havde 22 abonnenter. Det kostede 150 kr. at få telefon, og selvom det var dyrt, blev byen hurtigt fyldt med telefonledninger.

Der var elektriske sporvogne – de kom i 1899, og i 1910 overtog København sporvognsdriften. Allerede i 90’erne var der 20 mio. passagerer – i 1919 182 mio.
København fik det første elværk i 1892, og samme år kom de første elektriske gadelygter i anledning af Christian IX og dronning Louises guldbryllup. Strøget og Købmagergade gadebelysning i løbet af 1899.
Underholdningsindustrien var også med på el – Tivoli åbnede i 1882 med elektrisk lys (om end ikke hver dag), og man kunne komme rundt med elektrisk tog.

Der var naturligvis også biler – endda danske. Hammelvognen fra 1888 kører endda endnu og er verdens ældste stadigt fungerende bil. Den blev bygget på Alfred F. Hammels maskinfabrik på Nørrebro af Urban Johansen kun to år efter, at Daimler og Benz havde forsøgt sig med trehjulede køretøjer med forbrændingsmotor.

Men det var elbilerne, som dominerede i starten. I 1899 satte en elbil hastighedskort med over 100 km/t. I 1901 kom den første elbil til Danmark, og Illum-brødrene fik bygget en elbil til varekørsel i København, som Anna og Christian kan have set køre rundt i gaderne, hvor også cykler fyldte godt op.
Personbiler kunne se ud som i denne annonce for en Waverly Electric Coupé bragt i Saturday Evening Post, 1910. Illums elbil blev fotograferet allerede i 1901.