Det sker nogle gange, at man føler sig lidt rodet ind i sine egne historier. F.eks. når man finder et fotografi i familiens gemmer af en ballerina hjemme hos oldefar.
Min oldefar var billedhugger og portrætterede mange, og her på fotografiet er det ballerina Gerda Gulda (Gerda Marie Guldbjerg), som står model – på tåspidser – mens han arbejder på figuren.

Jeg tvivler dog på, at hun har stået sådan ret længe ad gangen, og hans position er vist også mest til ære for fotografen. Men der står bag på billedet ’Bøgebjerg modellerer Gerda Gulda i vor dagligstue i Gentofte. Else statue i karnappen.’ Der står ikke noget om, hvem fotografen er, men det kunne være min oldemor, hvis ikke taget af en professionel som reklame for Gerda.
Jeg ved Else er ’faster Else’ – min fars faster – men Gerda havde jeg aldrig hørt om, og så blev det til en tur rundt i ballettens og teatrets verden. Christian og Idas verden.
Gerda var uddannet på Emilie Walboms balletskole, og Viggo Cavling fattede interesse for hende og mente, hun måtte på Det Kgl. Det var dog ikke så ligetil, for der uddannede man signe egne, og ingen privatuddannet havde fået lov at stå på den scene. Viggo fik dog sin vilje og Gerda sin debut på Det Kgl. – og fortsatte derefter sin uddannelse i Stockholm og New York, hvor hun optrådte bl.a. på Hippodrome Theatre i august 1918.
I København dansede hun på Casino, bl.a. i Rosenvalsen i balletten Viennoise. I 1920erne dansede hun i London, Prag og Berlin og gæsteoptrådte på Folketeatret, bl.a. som Hanne i Jomfrubuet, da hun også kunne synge. En del af det teaterliv, som jeg lejlighedsvist har beskrevet, som Ida tilhørte, og som kom til la Cours berømte fester. I bøgerne.
Billedet herunder er fra Scala 1922-23, hvor hun danser med Ernest Marini, en britisk-italiensk balletdanser. Og så kan det da nærmest ikke blive mere la Coursk.

Jeg ved desværre ikke, hvor figuren er, men forhåbentlig hos Gerdas familie.
Anduin