Cykelby i over 100 år

Posted on

Årsagen til dette lille pip er en overskrift i et dagblad om at, den moderne cykelby – København – kun er 40 år gammel. Øh – nej. Det er ikke helt korrekt.

Hvis man vil vide noget om cykler i København, er det letteste at tage et kik på dette pragtfulde stykke danmarkshistorie fra 1953:

https://www.danmarkpaafilm.dk/film/cykler

(tjek i det hele taget www.danmarkpaafilm.dk)

hvor det mildest talt er diskutabelt, om det er bilerne, som dominerer.

Og når jeg påstår, at der er været rigtigt mange cykler i København i over 100 år, så skyldes det bl.a. en pragtfuld bog: ‘Stor-København. Skildringer og billeder af byen og dens liv i vore dage’, udgivet af Gyldendalske Boghandel og Nordisk Forlag i… 1907.

Den er den mest fantastiske beskrivelse af København i alle aspekter både over og under jorden, og der er naturligvis også et kapitel om byens trafik, som dengang bestod af cykler, sporvogne – både hestetrukne og elektriske, tog, motorcykler og biler – både benzindrevne og elektriske, som bl.a. Illums udbringningsbil.

80-100.000 cykler i 1907

Der bliver i bogen spekuleret på, hvor mange cykler, der er i København – de skal jo ikke indregistreres som biler og motorcykler, men et skøn siger mellem 80 og 100.000. Ja, du læste rigtigt. En cykel for hver sjette københavner. Og det er faktisk ikke noget vildt gæt. Cykler var på det tidspunkt af en kvalitet og et udseende, som ligner det på filmen fra ’53.

Mine oldeforældre købte cykler omkring 1890, og i 1907 var der cyklister alle vegne. På billedet herunder af Østerbrogade fra ca. 1900 cykler damerne endda på noget, der mistænkeligt ligner en cykelsti.

Jeg medgiver, at biler har domineret i en periode, men ‘udviklingen’ er aldrig lineær – heller ikke i forhold til cykler i København.

Anna Lendorph har lært at køre på cykel som barn men foretrækker sin bil (en Panhard & Levassor Type X5 Berline) – mens Christian la Cour har aldrig cyklet. Nogensinde. Han foretrækker at gå på sine ben også fremfor at tage sporvognen. Hvis han ikke kører med Anna. Hans makker, Anders Strøm, derimod cykler hver dag, som åbenbart rigtigt mange københavnere allerede dengang.

 

Anduin ©