En bog om København fra 1907

Hvis man gerne vil have en oplevelse af København, sådan som byen så sig selv, er ‘Stor-København’ af Alb. Gnudtzmann og Helmer Lind simpelthen pragtfuld.

Man bliver taget i hånden og ført gennem byen og døgnet fra ‘Byen Vågner’ til ‘Det Underjordiske København’ med en perlerække af illustrationer i to bind på i alt over 800 sider.

Den har en helt unik, poetisk tone, som slås an allerede på første side ‘Byen Vågner’: Omme i en sidegade lyder der stemmer. De skratter unaturligt stærkt i den uldbløde stilhed. En latter støjer op med tysses pludselig ned til en hvisken, ligesom forskrækket over det brud på nattefreden, den har afstedkommet.

Nu smækkes en gadedør i, og skridtene af en person, der har taget afsked, knirker hen ad gadens fliserække og dør bort i det fjerne…

Der høres stemmer, og der er en vogn, der rasler gennem gaden. Så en … og en til… Det er en droske med fire glade herrer, der ler; fjollet som fire Pjerroter, skråler en fødelandssang op mod den matte himmel og syner sammen på droskens bund, mens Lotte med trætte klipklap mod asfalten fører dem nærmere og nærmere tl søvnens himmerig og næstedagens tømmermandshelvede.

 

Stemningen varer til slut og ‘Det underjordiske København’: Om man kunne tænke sig, at det underjordiske København nægtede at fungere, at vand- og kloakrørene tilstoppedes, gasrørene sprang, og elektricitetsledningerne ikke mere kunne lede strømmen. I løbet af få minutter ville byens liv være lammet; inden en time vilde det være et virvar og rådvildhed. …

Hvem tænker vel til daglig på, at under hans fødder ligger et net af ledninger, uden hvilken byen ikke eksisterede som by.

Vi præsenteres for København anno 1907 af forfattere, som ser sig omkring og beskriver deres verden. Ikke vores tolkning af, hvordan vi tror, det var, men deres oplevelse af husmødre, en stat i staten, i hyttefadet, hvad der gøres for børnene, Vestre Fængsel, stemmeret, rettens vej, automobilet og hoffet, hvad vælgerne koster…   Det er næsten som at være der selv.

 

Anduin

 

 

 

Fotograf: Fritz Theodor Benzen (1864-1945). Originalen er på Københavns Museum.